Nieuws De Nieuwe Yogaschool | De Nieuwe Yogaschool

De kracht van de Bhagavad Gita

Een kleine anderhalf jaar geleden is Laurentia Lucienna begonnen met het bestuderen van de Bhagavad Gita binnen De Nieuwe Yogaschool, en sinds kort ook The Motherbook. Ze schreef een prachtige column over haar ervaring voor ons:

Nu, in dit moment kan ik zeggen dat dit het allermooiste cadeau is welke ik heb mogen ontvangen van het universum. Wanneer ik terugblik naar het moment dat de Bhagavad Gita in mijn leven kwam, zie ik dat ik veel heb mogen ontmoeten. Het is een voorrecht om zo’n innerlijke reis te mogen maken, een reis waarin ik leer te vertrouwen in het weten dat ik het niet weet, het oneindige vallen en ontvangen van universele liefde!
De dagelijkse uitdagingen waarin we in het menselijke leven continue mee worden geconfronteerd lijken ineens niet meer zo ‘groot’ wanneer je het vanuit universele liefde bekijkt.

Naast het bestuderen van de Bhagavad Gita word je ook uitgenodigd om twee keer per dag 45 minuten te mediteren. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik hiervan onder de indruk was toen ik dat voor het eerst hoorde. Ik, twee keer per dag mediteren? Hoe dan? Er gingen zoveel vragen door mijn hoofd. Ik had nog nooit langer dan 1 uur gemediteerd tijdens Stadsverlichting 1 keer per week. Vragen zoals, hoe ga ik dit inplannen in mijn drukke leven? Zet ik mijn wekker eerder? Ga ik later naar bed? Deze vragen en wel meer kwamen op in mijn gedachtes.

"Ik, twee keer per dag mediteren? Hoe dan?"

Inmiddels mediteer ik moeiteloos twee uur per dag, zonder techniek ook wel silent sitting genoemd. Dit gebeurde natuurlijk niet van de een op andere dag, om hier te komen vergt het de eerste periode veel discipline wat vervolgens overvloeit naar moeiteloos in stilte zitten. Ik deel graag een paar tips welke mij enorm geholpen hebben om dit te bereiken. Wees vooral lief, en zacht voor jezelf. Ik nodig je uit om te voelen waar dit voor jou resoneert en wellicht kan je dit ook toepassen in je dagelijks leven.

"Wees vooral lief en zacht voor jezelf."

Download als eerste een meditatie app waar een timer opzit. Ik maak gebruik van de app ‘insight timer’ deze vind ik zelf erg prettig omdat hierin alles wordt bijgehouden, en je kan ook zelf je tijden instellen.

• Week 1: Begin je meditatie in de ochtend, zet je wekker 10 minuten eerder dan normaal. Zoek een fijne plek op in je huis. Maak het jezelf comfortabel en ga lekker zitten. Gebruik bijvoorbeeld de app insight timer en zet de timer op 10 minuten. Herhaal dit iedere dag, 1 week lang.

• Week 2: Yeah, je bent 1 week verder. Nu mag je bovenstaande stap van week 1 op twee momenten van je dag toepassen. Voor mij werkt het erg prettig om in de ochtend te mediteren, en voor het slapen gaan, soms mediteer ik direct wanneer ik uit werk kom. Voel je vrij om voor jezelf te voelen op welk moment van de dag dit voor jou het beste uitkomt

• Week 3: Een mooi moment om even stil te staan bij de afgelopen twee weken. Observeer je gevoelens, wat je bent tegengekomen, en voel of je er klaar voor bent om je meditatie met 5 minuten per dag te verhogen, en probeer 15 minuten per keer te mediteren. Zo kun je iedere week, of om de 2 weken je meditatie met 5 minuten verhogen tot je uiteindelijk op de 45 minuten per dag zit.

Zoals ik net al eerder schreef vergt het de eerste periode veel discipline, en is het gewoon een ‘doen’. Uiteindelijk word je door het universum beloond, the universe will show you the way! Onthoudt dat je niet in 1 keer een vlinder kunt zijn, een vlinder transformeert ook van rups naar een vlinder. Leren mediteren is ook een proces, wees daarom lief voor jezelf en geduldig. Maak het laagdrempelig, en wees vooral niet te streng.

In de nieuwe yogaschool wordt ook 2 keer per week een silent sitting gegeven. Het is ook erg fijn om samen met andere mensen te mediteren en te delen, en vooral om daarna te voelen hoe het is om alleen te mediteren. Voel je vrij om dit ook eens te proberen.

Het is zo’n indrukwekkende innerlijke reis die je mag maken wanneer jij je hart hiervoor openstelt. De impact van silent sitting in combinatie met de kracht van de Bhagavad Gita & The Motherbook is zo betekenisvol. Als we met humor en het besef dat we liefde zijn door het leven mogen dansen dan hebben we al een voorsprong in deze reis. Voeg daar een dosis meditatie aan toe en we zijn onverslaanbaar ♥.

"Voeg daar een dosis meditatie aan toe en we zijn onverslaanbaar"

Liefs,
Laurentia

Child of the Universe, the world is my playground

Over de auteur: Laurentia Lucienna is werkzaam als e-commerce manager in de modewereld en brengt dit graag samen met spiritualiteit, bestudeert de Bhagavad Gita & The Motherbook en geniet van het leven in het nu!

De kracht van de Bhagavad Gita